5 dolog, amit a D-vitaminról tudni kell

A D-vitamin hiánya többek között összefüggésbe hozható  - a kutatások szerint – a daganatos betegségekkel, a cukorbetegséggel, a reumás ízületi gyulladással, a csontritkulással és az emlőrákkal. Mindeközben a téli hónapok végére a magyar lakosság 70%-a ezzel a hiányállapottal küzd.

1. D-vitamint októbertől márciusig mindenkinek szednie kellene. Nemtől, kortól függetlenül. A szervezet ugyanis nem tudja a hideg, napfényhiányos hónapokban előállítani a D-vitamint, így kívülről kell bevinni.

napfény és a D-vitamin2. Az egészségünk érdekében szükséges dózis: az ajánlott napi mennyiség 2000 nemzetközi mennyiség. Persze ez kortól, súlytól és mástól is függ. Nagyobb testsúly esetén több kell. (Akár napi 8000 egység.) Gyermekeknek kb. 400-800 egység szükséges. (0-1 éves korig: 375 NE, 1-10 évig: 750 NE. 11-17 éves korig: 1500 NE). Amennyiben súlyosan hiányos állapotról van szó, az első pár hétben sokszoros adag bevitele javasolt.

3. A főként UV-A sugarakkal machináló szolárium nem megoldás. A szervezet ugyanis a napsugárzás UV-B spektruma révén tudja előállítani a D-vitamint. Ez a képesség a kor előrehaladtával sajnos csökken, így minél idősebbek vagyunk, annál indokoltabb a D-vitamin pótlás, (akár nyáron is).

4. Táplálkozással nagyon nehéz bejuttatni a kívánt mennyiséget. A hagyományos magyar konyha D-vitaminban szegény – átlagosan 80 egységnyit visz be a szervezetébe étellel naponta egy magyar felnőtt ember. Miben van? Sok D-vitamint tartalmaznak a tengeri halak, jóval kevesebbet a máj, tojás.

5. Sajnos a gyógyszerminőségű D-vitamin még most is vényköteles. Lehet azonban kapni ennél minőségileg rosszabb készítményeket, táplálékkiegészítőket recept nélkül, számos NE (nemzetközi egység) kiszerelésben - 400-as NE-től egészen 10.000 NE-ig. A gyerekeknek csepp formájában írják fel.

Forrás: Wikipédia és Origo