Nagytakarítás: szervezz, ezzel időt is megtakarítasz

Ahogy magunk mögött hagyjuk a kellemes, meleg napokat, kénytelenek vagyunk szembesülni vele, hogy otthonunkra bizony ismét ráfér egy hatalmas, tisztasági „szakszerviz”. Elvégre nem vághatunk neki az ősznek, télnek egy elhanyagolt lakással.

Ez már csak azért is fokozottan frusztráló, hisz a hideg idő beköszöntével egyre több időt töltünk 4 fal között – a nyáron észrevétlenül megbúvó porcica törvényszerűen óriási portigrissé változik szemünkben.

Hogy ne legyen káosz…

A nagytakarítás első lépése legyen, hogy listát készítünk a tennivalókról. Sőt, ezt kiegészíthetjük egy időbeosztással is: azaz napra lebontva beoszthatjuk a nagytakarítás menetét. Ez segít végiggondolni, rendszerezni a teendőket, nem fogunk elúszni a feladatokban, és nem kerít bennünket a hatalmába a „te jó ég, nem gondoltam, hogy ennyire sokáig tart majd” érzés.

A feladatok összegyűjtése, továbbá helyiségenkénti csoportosítása és napokra szétosztása segít abban, hogy a „lassan jársz, tovább érsz” elv alapján téboly nélkül abszolváljuk a feladatot. A rendszerezettség megnyugtat, a tervszerűség, célirányos tevékenység közelebb juttat a célhoz.

A tervezésnél tartsuk szem előtt, hogy a tisztítási metódust előzze meg a rendrakás, lomtalanítás, a felesleges holmiktól való megszabadulás. Ez a logikus lépés meggyorsítja a takarítást, és persze annyival kevesebb felesleges munka elé nézünk – elvégre mi értelme azokat a dolgokat kerülgetni, tisztogatni, porfogóként tartani, amire már semmi szükség.

Ha összeállítottuk a nagytakarítási akciótervet, akkor vegyük számításba, hogy célszerű fentről lefelé haladni a takarítás során, vagyis kezdjük a pókhálózással, folytassuk a polcok, szekrények törlésével, és a végére maradjon a szőnyeg tisztítása, s az ablakpucolás. Ha alulról haladunk, akkor a por visszaszáll a már megtisztított felületekre.

Takarítási akcióterv